Reiser was een van de meest controversiële striptekenaars uit de Franse stripgeschiedenis. Over hem doen de meest vreemde en absurde verhalen de rondte. Een daarvan wil ik aan het eind van deze blog kort aantippen.
Reiser werd geboren op 13 april 1941, de dag dat de Duitsers Belgrado binnentrokken. Na een moeilijke jeugd in een arbeidersgezin zonder vader, debuteerde hij als tekenaar in het personeelsblad Nicolas. Van 1959 tot 1961 werkte hij voor verschillende weekbladen onder het pseudoniem Jiem. Vanaf 1961 tekende hij voor het tijdschrift Hara-Kiri, waar hij mede de oprichter van was. Dit blad veranderde zijn naam eerst in Hara-Kiri Hebdo en vervolgens in Charlie Hebdo.
Reiser stond bekend om zijn taboo-doorbrekende benadering van de maatschappij. Tijdens een overzichtstentoonstelling van zijn werk in 2004 werden de bezoekers gewaarschuwd voor de confronterende afbeeldingen. In 1970 werd Hara-Kiri door de Franse regering tijdelijk verboden, omdat ze generaal Charles de Gaulle belachelijk maakten.
De tekenstijl van Reiser staat bekend als De vuile lijn. Hij wordt dan ook vergeleken met de Nederlander Hein de Kort en Kamagurka. In 1978 werd zijn werk bekroond met de Grote prijs van het Internationaal Stripfestival van Angoulême, de meest prestigieuze stripprijs van de Frans-Belgische stripomgeving.
Bekende werken van Reiser zijn: Leve de vakantie, Leve de beesten, Jungle Fox Trot en Vieze Vetzak. In dit laatste album is de hoofdpersoon een manisch depressieve kerel met overgewicht. Hij loopt rond in een luier en confronteert liefst vrouwen met zijn asociale maatschappij-visie.
Reiser overlijdt in 1983 aan kanker. Het gerucht gaat dat hij zijn dood niet wilde afwachten, maar zelfmoord heeft gepleegd. In Vieze Vetzak zou hij dit in de laatste cartoon aangekondigd hebben. (de hoofdpersoon snijdt zichzelf de polsen door)