Van de week bladerde ik door een oude Kid Colt uit de Sheriff Classics. De tekeningen waren zwart-wit, maar op de een of andere manier stoorde het me niet. Had dat met mijn oubollige inslag te maken, of is er een andere reden?
Natuurlijk ben ik als belegen stripfan opgegroeid met zwart-wit strips. De eerste Spinneman, Suske en Wiske, De Rode Ridder, Sjors en Sjimmie enz. begonnen allemaal in zwart-wit. De kwaliteit van de tekeningen was echter bovengemiddeld. Doordat kleur erg duur was, moesten de tekenaars veel aandacht besteden aan grijswaarden. Dit had een positief effect op de sfeer in de tekeningen.
Populaire reeksen als Kuifje en Blake en Mortimer verschenen al veel eerder in kleur, maar ook hier werd er veel van de tekenaars en inkleurders gevraagd. De tekeningen moesten goed zijn en de sfeer overeenkomen met de momenten in het verhaal. Een hoogtepunt op het gebied van kleurgebruik vind ik de Bommelverhalen op de achterkant van de Nieuwe Revu, eind jaren 50. De pastelkleuren geven op een geniale manier de mysterieuze sfeer uit de wereld van Tom Poes weer. Jammer dat de meeste originelen uit deze periode tijdens een brand vernietigd zijn.
Door de komst van de computer is er veel veranderd. Tekenaars maken gebruik van tekenprogramma’s, wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt. De kleuren komen onnatuurlijk en clean over. (vergelijk de eerste 10 Asterix-avonturen maar eens met de laatste 5 delen)
Een ander goed voorbeeld zijn de Suske en Wiske verhalen. Tijdens de periode van de tweekleurenreeks uit de jaren 60, mochten de tekenaars beperkt kleur gebruiken. Het gevolg was dat ze alle energie staken in het zo goed mogelijk weergeven van details en kleureffecten. Tegenwoordig lijkt de afwerking van tekeningen meer automatische pilootwerk te zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Wat dacht u van het geniale kleurgebruik van Eisner. Als het regent in zijn verhalen, voel je de nattigheid doordringen op je eigen huid. Ook Spiegelman en Moebius weten de essentie van een stripverhaal door hun kleurgebruik te raken.
Misschien moet aankomend tekentalent gedwongen worden om eerst zonder pc te werken. Sterker nog, het moet ze verboden worden om kleur te gebruiken. Eerst het vak leren op de ouderwetse manier, dus gedetailleerde zwart-wit tekeningen maken met daarbij alle aandacht voor schaduwen en grijswaarden. Als eindexamen krijgen ze dan de opdracht om Hannibal te tekenen die met zijn Olifanten in een winterlandschap de Alpen overtrekt.