Schuitens' eerste lange verhaal ooit.
In Schoonheid nadert het pensioen van machinist-mecanicien Léon Van Bel. Hij is verslingerd aan zijn stoomlocomotief, de twintig meter lange 12.004. Daarme reisde hij in totaal al vier keer de wereld rond. Hij noemt 'zijn' locomotief minzaam Schoonheid. Zowel hij als zijn locomotief zijn in deze wereld — die verwant is aan de onze — voorbijgestreefd. Er is een moderne kabelbaan in opkomst die het oude transport meer en meer overneemt. Als laatste daad voor zijn pensioen, uit rebellie en om de trein van de sloop te redden, besluit Léon Schoonheid te stelen. Hij kruipt clandenstien aan boord van de kabelbaan. Een jonge, stomme vrouw vergezelt 'm. Hun pad kruiste elkaar eerder in dramatische omstandigheden. Dit one-shot telt 96 pagina's in zwart-wit. Ter promotie zullen er affiches komen in de stations van Brussel en Parijs.
Daar kunnen we nog aan toevoegen dat de locomotief gebaseerd is op een authentieke trein. De aerodynamische vormen van de Atlantique van het Type 12 werd speciaal voor de Belgische spoorwegen op het einde van de jaren 1930 ontwikkeld. De loco haalde een topsnelheid van voor die tijd een fenomenale 165 kilometer per uur. Er werden amper zes exemplaren van gefabriceerd. De Tweede Wereloorlog bracht de machine uit roulatie.
Helemaal bijzonder is de revolutionaire 3D-techniek die het album presenteert. In samenwerking met het Franse bedrijf Dassault Systèmes, gespecialiseerd in virtuele realiteit, bestaan de schutbladen van het album uit gecodeerd materiaal. Als je het opengeklapte album op een bepaalde manier voor een webcam houdt, zie je voor je ogen en in 3D een locomotief op treinsporen zien die rond zijn as op een plateau draait.
• | De 12 variaties op de Atlantic type 12 | |
• | Metamorfoses | |
• | Het Tijdperk van de Steden | |
• | Le Rail | |
• | Brussel - Hoofdstad der dromen | |
• | Jim | |
• | Drang |
Wij bieden je de mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden bij het verschijnen van nieuwe, of door je gezocht uitgaven. Je dient hiervoor ingelogd te zijn.