Een biografie in sleutelmomenten van Nederlands bekendste tekenaar
Een opleidingengids die open op tafel ligt.
Een praktijkstage bij een kartonnagefabriek.
Een potje inkt drinken met Art Spiegelman.
Het succes van Joost Swarte (1947) was onmogelijk geweest zonder zijn grote talent. Maar wat waren de sleutelmomenten die de loop van zijn leven bepaalden? Hoe is de op brommers scheurende zittenblijver ooit gaan tekenen voor het wereldberoemde tijdschrift The New Yorker? En hoe ging hij van een ‘klare lijn’ naar het ontwerpen van de Toneelschuur?
In dit boek wordt een poging gedaan die sleutelmomenten te reconstrueren. Journalist Ward Wijndelts sprak urenlang met Joost Swarte en andere bepalende figuren in diens leven, keerde lades om met jeugdtekeningen en nooit gepubliceerde schetsen – op zoek naar de gebeurtenissen die leidden naar de methode Swarte.
Joost Swarte (1947) is een internationaal vermaard tekenaar en grafisch ontwerper. In zijn heldere, onmiskenbare stijl ontwierp hij vele omslagen voor het legendarische Amerikaanse tijdschrift The New Yorker en het rebelse Vlaamse blad Humo. Maar ook werd hij ambassadeur van zijn vakgebied (de Haarlemse Stripdagen), uitgever (Oog & Blik), architect (Toneelschuur Haarlem) en ontwerper van glas-in-loodramen (het Gerechtshof in Arnhem) – om maar een aantal hoogtepunten te noemen.
Ward Wijndelts (1975) was redacteur bij NRC, hoofdredacteur van Vrij Nederland en oprichter van literair striptijdschrift Eisner. Zijn favoriere werk van Joost Swarte is de poster voor het Franse muziekfestival Rencontres Trans Musicals, die zijn hele jeugd in de woonkamer hing en daardoor in zijn geheugen geëtst is.
Wij bieden je de mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden bij het verschijnen van nieuwe, of door je gezocht uitgaven. Je dient hiervoor ingelogd te zijn.