Toen ik vanmorgen meerdere delen van Kapitein Rob prijsde, realiseerde ik me dat de deeltjes veel goedkoper zijn dan een aantal jaren geleden. Dat heeft uiteraard te maken met de populariteit en de daaraan verbonden vraag naar de strip. Ik besloot een poging te wagen om de oorzaak te achterhalen.
Het lijkt logisch dat de leeftijd van de strip de belangrijkste oorzaak is. De jeugd van tegenwoordig heeft er nooit van gehoord en daardoor geen belangstelling. Toch klopt dit niet helemaal. In 2007 werd Het geheim van professor Lupardi verfilmd en onlangs verscheen van de hand van Fred de Heij en Frank von Hebel zelfs een compleet nieuw verhaal in Het Dagblad van het Noorden. Toch hebben deze initiatieven niet geleid tot een hernieuwde populariteit van de oude uitgaven.
Een andere standaard verklaring is: “De jeugd leest geen strips meer.” Of: “Stripboeken zijn alleen voor oude van dagen.” Gedeeltelijk ben ik het met deze standpunten eens, maar er vindt toch een kentering plaats. Kijk een naar de enorme populariteit van Marvel comics en de nog steeds groeiende belangstelling voor Manga. De jeugd leest dus nog wel strips, maar hele andere dan vroeger. Wanneer we hiervan de oorzaak kunnen achterhalen, komen we in de buurt van de waarheid.
Het eerste deel van Kapitein Rob, De avonturen van het zeilschip de Vrijheid, verscheen in 1945 vlak na de oorlog. Het werd gepubliceerd in een tijd waarin het begrip vrijheid een belangrijke rol speelde. Dat Het Parool, een voormalige verzetskrant, de uitgever was, berustte ook niet op toeval. Tegelijkertijd beleefde de jeugd een periode van armoede en schaarste. De zucht naar afleiding en wegdromen tijdens het lezen van schitterende avonturen, was daardoor groot. Pieter Kuhn bood hen met Kapitein Rob het antwoord. De strip verscheen in een tijd dat er vraag naar was. In onze rijke en van afleiding overvoerde maatschappij is de vraag naar dit soort avonturen een stuk kleiner. Ik weet niet of ik hiermee de vraag afdoende beantwoord heb, maar mijn gevoel zegt dat ik aardig in de buurt kom.